Minimalistinen elämäntyyli ja askeettisuus?

Mitä tahansa yleistä, jolle ei ole omaa aluettansa.
Thale
Viestit: 5
Liittynyt: 05.05.2015 00:42
Viesti:

Minimalistinen elämäntyyli ja askeettisuus?

Viesti Kirjoittaja Thale » 08.06.2015 12:22

Kuinka moni täällä karsastaa kuluttamista ja tavarapaljoutta enemmän kuin ihmiset noin keskimäärin? Minimalismista ja askeettisuudesta puhuessani tarkoitan siis tässä kohtaa sekä arvoja että esteettisiä mieltymyksiä. Olen itse ollut aina vähän sellainen, että ahdistun ylenpalttisesta kuluttamisesta, roinasta ja tilan puutteesta. Länsimaalaisena ihmisenä toki kulutan todellisuudessa verrattain paljon, mutta arvostan kuitenkin enemmän aineettomia elämyksiä ja tietynlaista yksinkertaisuutta kaikessa. Olen toisinaan ollut huomaavinani, että tällainen piirre olisi melko yleinen introverttien keskuudessa.

Tallukka
Viestit: 10
Liittynyt: 25.04.2015 19:36
Viesti:

Re: Minimalistinen elämäntyyli ja askeettisuus?

Viesti Kirjoittaja Tallukka » 08.06.2015 14:48

^ Olen huomannut myös itsessäni tuon piirteen aika hiljattain. Tekisi mieli myydä/hävittää kaikki turha krääsä kotoa ja pitää vain kaikki mitä oikeasti tarvitsee. No ehkä muutama ylellisyystuote saisi jäädä kuten viihde-elektroniikka. Erityisesti vaatekaapista tekisi mieli hävittää kaikki harvemmin käytetyt vaatteet. Toisaalta en myöskään halua heittää käyttökelpoista tavaraa roskiin. Jotenkin tuntuu vain isolta vaivalta lähteä myymään esim. kirpparilla, niin en ole saanut aikaseksi, vielä.

Sami90
Viestit: 37
Liittynyt: 04.01.2015 00:02
Viesti:

Re: Minimalistinen elämäntyyli ja askeettisuus?

Viesti Kirjoittaja Sami90 » 08.06.2015 15:03

Itsekkään en halua kotia täyteen kaikenlaista roinaa, mitä en käytä. Kerroin aiemmin täällä foorumilla heittäneeni viime kesänä kaikenlaista roinaa pois kaapeista. Ala-aste aikaisia kokeita yms. 15 osasen tietosanakirjasarjan pistin paperinkeruuseen jo 2012. Tuli sitten tilaa kattiloille, paistinpannuille ja sen sellaiselle, jota ostin viime kesänä omaa kämppää varten.

Olen kierrätyskeskuksessa kuntouttavassa työtoiminnassa. Saan sieltä sitten käytettynä sohvan ja muut huonekalut, kun muutan omilleni. Saan vielä henkilökunta-alennuksen 20 prosenttia. Sieltä olen ostanut jo lautasia, maitolaseja yms. Suurimman osan keittiötarvikkeista olen ostanut uutena. Ei tarvi sitten ostaa kaikkea yhdellä kertaa, kun muutto on ajan kohtainen.

Avasin huhtikuussa 2012 pankkiin säästötilin. Sinne olen siirtänyt joka tilistä rahaa jemmaan. Olen laskenut arviot paperille, että paljonko tarvitsen rahaa sitten kun muutto on käsillä. Takuuvuokra, ekan kuukaden vuokra, vesimaksu, muuttopalvelu, huonekalut, uusi mikro kaupasta, ekan kuukauden ruoka. Noiden menojen jälkeen jää vielä useampi satanen.

Möin huutonetissä viimetalvena tavaraa, muunmuassa vanhan ipodini möin, jota en ollut käyttänyt moneen vuoteen. Sain myytyä tavaraa yhteensä yli 200 euron arvosta.

niksuu93
Viestit: 476
Liittynyt: 01.02.2015 18:45
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Minimalistinen elämäntyyli ja askeettisuus?

Viesti Kirjoittaja niksuu93 » 08.06.2015 18:37

Ihan sama juttu myös täällä. Kaikki ylimääräinen puolestaan ahdistaa, osa ihmisistä taas tykkää kerätä kaiken maailman roinaa. Minä en ole koskaan tykännyt ja tämä piirre on vain voimistunut viime vuosina. Hävitän, myyn tai laitan kierrätykseen kaiken ylimääräisen ja pidän vain tavarat joita oikeasti tarvitsen. Tämä koskee niin vaatteita, astioita, hyötyesineitä kuin elektroniikkaakin.

Tavallaan kuitenkin kulutan lähes normaalin ihmisen tavoin, mutta sanotaanko näin että se kulutus kohdistuu vain tiettyihin - itselle tärkeisiin asioihin. ;)

Tihku
Viestit: 29
Liittynyt: 30.01.2015 22:53
Viesti:

Re: Minimalistinen elämäntyyli ja askeettisuus?

Viesti Kirjoittaja Tihku » 08.06.2015 21:48

Minulle tämä on hieman ristiriitainen kysymys. Kulutan kyllä vähemmän kuin tavallinen suomalainen ikäiseni nainen, mutta minun on vaikeaa luopua tavarasta. Turha tavara ärsyttää enkä haluaisi esim. joululahjaksi tavaraa, vaan mieluummin vaikka lahjakortin teatteriin, sikäli mikäli lahjoja välttämättä haluaa ostaa. Haluaisin kyllä vähentää tavaramäärää, mutta se tuntuu vaikealta. Vaatehuoneessa kyllä odottaa ainakin neljä muovikassillista valmista kirppistavaraa, mutten ole saanut niitä vielä lajitelluksi eteenpäin toimitusta varten. Samoin lajittelin pari vuotta sitten kirjoja, jotta ne voisi viedä jonnekin, mutta nyt ne ovat päätyneet korottamaan kukkaruukkuja lähemmäs valoa. Ajatus vanhojen levyjen, joita en ole moneen vuoteen kuunnellut, toimittamisesta kirppikselle taas tuntuu ylipäätään hankalalta.

Harrastuksien tiimoilta hamsteroin myös käsityötarvikkeita ja ruokatavaraa. Keittiön kirjoituspöydän alus on esimerkiksi täynnä kuivattuja sieniä. Niitä on luullakseni lähemmäs kymmenen vuoden tarpeiksi. Harmittelin tässä juuri, etten ole ehtinyt käydä tänä keväänä keräämässä nokkosia kuin kerran, vaikka niitäkin on kuivattuna enemmän kuin vuoden aikana tulee käytettyä. Parvekkeella on n. 30 tainta, jotka ovat tosin lähipäivinä lähdössä kasvimaalle. Värjäysmateriaaleja lankoja varten lienee yhteensä pari jätesäkillistä. Puhumattakaan langoista, joita lojuu siellä sun täällä. Tai viherkasveista. Tämän takia kämppä on lähellä jatkuvaa kaaosta ja kaukana minimalismista, vaikka periaatteessa kuluttamisen näkökulmasta katsottuna elämäntyylini onkin jokseenkin minimalistinen.

Toisaalta taas tykkään siitä, että ympärillä on asioita, jotka inspiroivat, enkä viihtyisi askeettisesti sisustetussa asunnossa. Toisaalta valokuvissa pyrin sitten usein minimalistiseen tyyliin, joten sikäli vähäelementtisyys viehättää esteettistä silmääni.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa