SilverSoul kirjoitti:En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että ihmisiä, jotka etsivät tasavertaista ja -arvoista suhdetta, jossa kumpikin osapuoli tekee kompromisseja, kumpikin pyrkii olemaan toiselle hyvä ja joille kumppani menee muita naisia tai miehiä edelle (eli ei panna jokaista vastaantulijaa tms., vaan ajatellaan asioita siltä kannalta, että "tee toiselle se mitä toivoisit itsellesi tehtävän") pidetään itsekkäinä. Sitähän se juuri ei ole, kuten jokainen vähänkin älyllinen ihminen tajuaa! Se on universalismia, jossa tahdotaan mahdollisimman monelle mahdollisimman hyvää. Altruismi on sellaista itsensä uhraamista toisen vuoksi, eikä siihen kannata lähteä. Se on se epäitsekkyyden huipentuma.
Mahtavaa vihdoin kohdata ihminen, joka ajattelee kanssani samalla tavalla! Minustakin tämä on suorastaan itsestäänselvyys, mutta useimmille ei taida tänäpäivänä enää olla. Mulla on aina ollut enemmän ongelma se, että olen heittäytynyt vähän liiankin paljon muiden vietäväksi. Aina ensimmäisenä uhrautumassa, että toiselle "ei tule paha mieli". Olen yrittänyt päästä tästä tavastani nyt iän myötä eroon, koska olen joutunut toteamaan että juuri koskaan sieltä ei tullut mitään takaisin. Minua tavallaan siis käytetään kuin tilanne sallii ja sitten hylätään. Tämä ei ole tervettä missään ihmissuhteessa, mutta näyttää olevan monille sitä "tervettä arkea". Aivan kuin tämäkin olisi jokin kilpailu.
SilverSoul kirjoitti:Miksi tasavertaisuutta sitten sanotaan itsekkääksi? Ehkä juuri siksi, että se on tietylle porukalle sitä, ettei saa tehdä mitä itse haluaa ja milloin haluaa. Eli heidän itsekkyyttään rajoitetaan. Nämä ovat niitä naisia ja miehiä, jotka elävät elämää luolamieskirjoitusten mukaan. Mies on metsästäjä, jonka tehtävä maan päällä on bängätä niin monta naista kuin vain ehtii. Ikävä kyllä monet nykynaiset elävät myös tällä periaatteella, kiitos kieroutuneen feministisen ajattelun.
Siis tässä on asian koko pointti. Jokainen ajattelee itseään - ja vain itseään. Aina pitää saada se oma tahto läpi, tai muuten aletaan haukkua toista itsekkääksi "kun se on aina vaatimassa kaikkea". Tämä sama porukka on ilmeisesti niin vähä-älyistä, että ei ymmärrä syyllistyvänsä kokoajan itse samaan - ja vielä usein pahemmissa määrin. "Minun pitää saada tehdä tätä ja tätä ja olla tällainen, jos yrität rajoittaa toimintatapaani - olet itsekäs." Juuri tämän takia mä haen kaltaisiani ihmisiä elämääni, koska heidän kanssaan ei tarvitse jatkuvasti tapella siitä mikä on oikein ja mikä väärin. Monissa aiemmissa ihmissuhteissa olen nimittäin tätä yrittänyt, ja homma on juuri aina kaatunut siihen, että minun on myönnyttävä että se toinen ei pahoita mieltään ja lähde lätkimään. Ikinä ei ole mennyt toisinpäin. Eikä juuri koskaan ole edes yritetty löytää sitä kultaista keskitietä. Joskus on jopa uhkailtu, että "näin toimitaan kun minä sanon tai tää oli sitten tässä, hyvästi". Joskus kieltämättä tuntuu, että mitähän ihme sadisteja nämä ihmiset oikein ovat...
Ja sitten kun tästä aiheesta yrittää aina herättää keskustelua, noh... siitähän ne vasta loukkaantuukin verisesti. Minä kun en ikinä saisi vaatia mitään vaan silloin olisi aina hiiiirmu hyvä kun mennään sen toisen toiveiden mukaan. Jos minä en jaksa miellyttää toista, sehän lähtee kävelemään. Nope. Ei se voi mennä näin!
SilverSoul kirjoitti:Tuntuu, ettei mitään tai ketään kunnioiteta ja elämässä välitetään vain materiasta ja omasta navasta. Valitetaan rahasta, mutta samalla vedetään rahat viikonloppuisin alas vessasta, eli pannaan ne alkoholiin ja huumeisiin. Tuntuu, että joillakin ei elämänhallinta ja logiikka pelaa ollenkaan.
Tämä on todellinen ongelma, ironisesti juuri varsinkin länsimaissa. Valta ja raha ratkaisee ja kun siihen asemaan päästään, sitä vaalitaan ja kaikki muut aatteet hylätään. Kukaan ei suoraan sanottuna ajattele kuin itseään ja omaa etuaan. Tuntuu että kehitysmaissakin välitetään enemmän esimerkiksi läheisistä ja perheen hyvinvoinnista, arvostetaan eläimiä ja luontoa kuin tässä nykyisessä suorittajayhteiskunnassa. Minua yleensä kiinnostaa kovastikin maailman asiat ja nykyään esimerkiksi myös ympäristö, mutta nämä ovat ihan toissijaisia arvoja päättäjäpiireissä koska ainoastaan tehokkuus ja tuotanto ratkaisee, saasteista ja seurauksista viis - kunhan sillä saa tehtyä rahaa. Noh, ehkä tämä sukupolvi oppii viimeistään silloin kun olemme ympäristökatastrofin partaalla ja kaikki on jo liian myöhäistä. Sitten se meneekin se sormi kivasti suuhun ja levitellään käsiä.
Joidenkin ihmisten rahankäyttö on myös ihan käsittämätöntä. Mä siis henkilökohtaisesti oikein ihmettelen, miten yksinasuva aikuinen voi esimerkiksi edes tuhlata yli 2000 euron kuukausipalkkansa VAIN kahdessa viikossa, kun ehkä niitä laskuja on vain sen 800 euron edestä? Se tietysti on kun eletään ihan pellossa, "huominen on huomenna" - ei murehdita -asenteella ja tehdään ilman estoja asioita, joihin ei edes oikeasti olisi varaa. Ruokaakin voidaan ostaa niin tyhmästi, että yhtenä päivänä syödään porsaan kyljyksiä ja loppuviikko ollaan sitten nälissään. Samassa tilanteessa olisi voinut käyttää järkeä ja tehdä kohtuuhintaisempaa ruokaa vaikka koko viikoksi. Idiootteja!
Joillakin ei tosiaan elämänhallinta pelaa. Sama porukka lankee tähän pikavippih*lvettiin ja sitten itketään "kun yhteiskunta toimii niin julmasti, kun ottaa omansa takaisin perinnän kautta". No onhan se niin väärin!
SilverSoul kirjoitti:Niksuu93 kirjoitti hyvin näistä "pakenijoista". He ovat näitä ihmisiä, joiden täytyy paeta parisuhdetta jonnekin, että voi taas tietyn ajan olla toisen ihmisen kanssa "onnellinen". Se on vähän sama kuin se, että monet valittavat koko viikon töissä, että: "mitä p*skaa koko homma ja olisi jo viikonloppu, että pääsee nollaamaan". Eli 5 vrk ollaan onnettomia yrmyjä ja 2vrk "onnellisesti" kännissä tai aineissa. Kuulin kerran sellaisen fiksun heiton, että jos elämässä hyviä päiviä on vähemmän kuin huonoja, niin kaikki ei ole ihan kohdallaan ja jonkinlainen elämäntaparemontti olisi tarpeen. Jos todella täytyy odottaa, että pääsee ottamaan taukoa kumppanista tai töistä, että taas "jaksaa" olla ihmisiksi, niin eihän se nyt ihan oikein mene.
Näitä ihmisiä tosiaan riittää. Ilmeisesti joillakin on vaan niin tylsä elämä, että sitä jännitystä ja uutuudenviehätystä pitää hakea muutoksen kautta. Jotkut vaihtaa jopa kumppania yhteiselon mennessä "tylsäksi arjeksi". Ei osata olla onnellinen tai tyytyväinen yhtään mihinkään. Heti "masentaa" kun ei ole ylimääräistä rahaa käytettävänä lohtushoppailuun tai kun ei pääse edes lomamatkalle. Sama porukka itkee töissä, miten kurjaa työnteko on ja miten väärin maailma kohtelee, vaikka itse ovat työnsä valinneet ja usein myös tilanteen aiheuttaneet. Mä en henkilökohtaisesti voi edes kuvitella tekeväni työkseni mitään, mikä ei minua itseäni kiinnosta. Työn pitää olla mieleistä, muuten siitä tulee pakkopullaa ja motivaatio laskee. Jännä kun mulla ei ole 95% ihmisistä poiketen koskaan mitään tarvetta "nollata päätä". Mikä siinä on niin hienoa ja tarpeellista? Ei ole elämä ihan kunnossa, jos onnea pitää hakea pelkästän jostain aineista.
Mulla on monien mielestä varmaan todella yksinkertainen ja tylsä elämä, mutta mä en koskaan valita. Mulla on ollut useita vaikeita tilanteita elämässä, mutta niistä on selvitty. Mulla on monia kroonisia sairauksia, joista en koskaan parane - en valita. Mulla on toisten ihmisten aiheuttamaa masennus-/ahdistustaipumusta ja vaikka elämäni olisi ajoittain näistä johtuen yhtä h*lvettiä, mä en valita. Mulla on kuitenkin yllättävän moni asia ihan hyvin elämässäni ja aika lailla juuri ne, jotka merkitsevät eniten.
Äänekkäimmät eivät aina ole niitä eniten kärsiviä. Joillakin turpa laulaa viikon siitäkin, kun kynsi katkes. Hellanlettas. Kyllä on tosiaan elämäntaparemontti paikallaan, jos kokee kaikki asiat elämässään p*skaksi. Nämä ihmiset saisivat "ottaa itseään niskasta kiinni", emmekä me.
SilverSoul kirjoitti:Ja kuten Niksuu93 kirjoitti, niin on ihan täyttä puppua, että omaa vaatimustasoa tulisi laskea parinvalinnassa. Eiköhän se ihminen itse tiedä, että mikä toimii ja milloin voi olla onnellinen ja tehdä myös toisen onnelliseksi? Erilaisuus on pikemminkin kohteliaisuus kuin haukkumasana tässä maailmassa. Ns. erilaiset ihmiset ja ne "vähän oudot" ovat läpi historian olleet niitä, jotka ovat keksineet uusia asioita ja olleet muun muassa murtamassa eri väestönryhmien kokemaa sortoa ja heihin kohdistuvia rajoituksia. Jos lukee suurten tai vähän pienempien keksijöiden, taiteilijoiden tai aktiivien elämänkertoja, niin huomaa, että jokainen heistä on aikanaan kokenut vähättelyä ja hankaluuksia. Mutta he ovat kestäneet sen. Niin kuin jokaisen täytyy kestää omassa elämässään eteen tulevat hankaluudet ja muiden ihmisten typeryys.
Nimenomaan. Ihminen tietää (tai ainakin pitäisi tietää) itse mikä on hänelle itselleen hyväksi. Näissä asioissa neuvomaan tulevat alkavat ottaa pikkuhiljaa päähän, vielä kun heidän neuvonsa ovat yleensä niin idioottamaisia että esikoululainenkin ne tajuaa. Vääränlainen kumppani ja suhde voi pikemminkin olla rasite kuin ilo. Sen takia olenkin ottanut näissä asioissa sen kannan, että olen mieluummin vaikka yksin koko elämäni, ellen kohtaa kaltaistani ihmistä. Massat eivät pahemmin pidä minusta - noh, ei haittaa, sillä minäkään en pahemmin ihaile heitä. Muutenkin se on ihan nähtävissä, että useimmille koko parisuhde on vain itseisarvo siinä missä työpaikkakin ja heidän mielestään sellainen nyt vaan kuuluu olla. Ei siis välttämättä ole edes mitään väliä kenen kanssa on, kunhan vain on. "Sillä onhan se nyt niin hävettävää ja kamalaa olla ihan yksin." Muistan kerran kun erän henkilö sanoi mulle olleensa "jo" puoli vuotta sinkkuna ja ahdistaa kuulemma niin vietävästi, että melkein ottaa vain jonkun baarista - ihan sama, kunhan vain on joku.
Hehe, moni varmaan tarkoittaa sanoessaan minua erilaiseksi, oudoksi sitä negatiivisessa sävyssä. Minulle se tosiaan on kohteliaisuus.
SilverSoul kirjoitti:Kuten toisessa ketjussa kirjoitin, niin itsellä oli nuorempana ongelmana se, että välitin liikaa ihmisistä, joihin ei olisi kannattanut aikaansa tuhlata. Jos joku ihminen pyysi minulta apua ongelmiinsa, niin minä pyrin auttamaan parhaani mukaan. Mutta joka kerta nämä ihmiset itse eivät olleet valmiita tekemään mitään ongelmiensa eteen, vaan avunpyynnön taustalla oli pikemminkin ajatus, että KORJAA SINÄ MINUN ONGELMANI. No, eihän siitä mitään tullut.
Omassa elämässäni korjasin lopulta sen, että päätin, etten enää auta ketään, ellei kyse ole omasta itsestäni tai lapsestani. Koska kukaan yksittäinen ihminen ei tässä maailmassa ole välittänyt minusta sen vertaa, että olisi todellisen tarpeen edessä auttanut. Tietyiltä järjestöiltä olen apua saanut, mutta tosiasia on, että yksittäiset ihmiset pääsääntöisesti kääntävät selän toisen hädälle, etteivät itse joutuisi "ongelmiin", ja tässä yhteiskunnassa ollaan enemmän huolissaan väkivallan- ja pahantekijöiden oikeuksista, kuin uhrien oikeuksista. Pääsääntöisesti tällaiset lait ja ajattelumallit suojaavat juuri miehiä, eivätkä naisten ja lasten oikeudet ja hyvinvointi toteutu lainkaan. Hyvinvointivaltio? Big joke. Tasa-arvo? Big joke. Jokaisen oikeus hyvään ja turvalliseen elämään? Big joke.
Ja tässä taas tuttu kuvio. Olen kyllästynyt siihen että minuun otetaan yhteyttä vain silloin, kun tarvitsevat jossain apuani. Oli sitten kyse kaverin tietokoneongelmista, jostain tutun remonttihommista tai ihan mistä tahansa, pyynnön taustalla on aina jokin taka-ajatus siitä että minä tulen auttamaan. "Koska eihän sulla kuitenkaan ole mitään, oot aina vaan kotona niin joudat tänne minua auttamaan".
Nyt alkaa riittää tämä muiden palvelu. Ja tosiaan kun se on lähes aina niin, että minun pitäisi tehdä kaikki. Se toinen yleensä siinä antaa käskyjä ja vaan chattaa sadan muun ekstron kanssa puhelimellaan kun minä teen kaikki hommat. Ja sitten kun homma on valmis, joku on ihan suoraankin tokaissut "nyt voitkin sitten oikeastaan lähteä". Siis ihan käsittämätöntä!
Tottakai autan aina tilanteen mukaan perhettäni ja läheisiäni, sopivassa määrin. Mutta ihmisten olisi aika oppia, että ensisijaisesti he ovat itse vastuussa elämästään. Ei kukaan toinen voi aina tehdä asioita heidän puolestaan. Ja sitten kun vielä hyvin harvoin sitä apua tulee takaisin. Kuka minua auttaa jos minä uuvun kokonaan?
Hyvinvointia saa tosiaan maailmassa tänäpäivänä ihan etsimällä etsiä. Varmaan voisikin todeta, että voi olla ihmisillä jossain Amazonin viidakossa (ainakin suhteessa) asiat paremmin kuin täällä meidän Pohjolassa. Eikä tämä asia koske yksinomaan Suomea, kulttuurin ja asenteiden muutokset näkyvät ihan kauttaaltaan kaikissa länsimaissa. En oikeastaan edes tiedä kuka tämän tilanteen pystyisi kääntämään? Uusi eduskuntako? Pah!
--------------------------------
Tässä nyt tuli taas hyvin paljon asiaa, ja ymmärrän että joku voi näistä aikas voimakkaistakin puheista käsittää hieman väärin. Mä en myöskään tarkoita, että tämä minun näkemykseni olisi automaattisesti jotenkin se oikea. Lähinnä hain sitä, että tasa-arvo ei tosiaan toteudu niin parisuhteessa kuin yhteiskunnassa muutenkaan ja ihmisten asenteissa sekä käytöksessä olisi runsaasti parantamisen varaa. Kukaan ei tunnu ajattelevan mitään muuta kuin omaa napaansa ja jos hänen tahtoaan ei toteuta, on itse automaattisesti itsekäs. Jokainen on lähtökohtaisesti itse vastuussa omasta elämästään eikä voi sysätä ongelmiaan toisen harteille. Meitä on moneen ja kaikki eivät luonnollisestikaan ajattele samalla tavalla. Mutta jokaiselle tulee sallia vapaus omaan mielipiteeseensä, ilman että toisen käsitys asioista tyrmätään suoraan julmasti.
Harvoin kun olemassa mitään yhtä ainoaa totuutta. On vain vaihtoehtoja. Ja jokaiselle tulee sallia oikeus valita vapaasti, ilman syrjimistä ja mollaamista.